mmixed

Alla inlägg under maj 2011

Av sofia johnsson - 19 maj 2011 18:59

kom nyss tillbaka efter att ha varit och badat med emilia i sjön, kallt till en början, men sen blev de varmt, härligt vill jag lova!


tänkte att ni kanske kan berätta för mig vad ni tycker att jag ska skriva om?

eller om det är något ni undrar över som ni vill veta mer om, eller så.

det blir ju roliga för er att läsa då, eller har jag fel? =)


ni får en ny tagen bild på mig också, hihi ;-)


 


Av sofia johnsson - 19 maj 2011 14:37

Har precis tagit ut mitt internet, får det vid kl 2 för er som har missat det.

Idag blev det skola för min del, kul att vara där igen faktiskt!


ville säga en sak till er med aspergers syndrom som skäms över sin diagnos, jag tycker absolut inte att ni ska göra det!

om jag får säga vad jag tycker så tycker jag att det är riktigt häftigt att ha det, för det finns sååå många fördelar!

klart finns det nackdelar också, men jag tycker att det mest är fördelar.


nu tänkte jag gå ut och kolla posten,

kram så länge!!

Av sofia johnsson - 18 maj 2011 20:42

säger godnatt nu eftersom att jag måste lämna in mobil och modem.

hörs imorgon, sov gott allesammans! :-)


kram!!

Av sofia johnsson - 18 maj 2011 18:17

jag älskar att skriva dikter som jag sa förut =)

så här kommer min favorit dikt som jag skrev när jag gick i 3an, hoppas ni gillar den!

skriv gärna vad ni tycker också.


Jag ser det ingen annan ser.

Jag vet att ingen kommer tro mig, för jag vet att det är sant.

Jag ser det ingen annan ser...

Jag ser havet resa, och ställer sig upp.

Månen blir grön, och vinden blir svart.

Jag vill veta varför dag blir natt?

Ja, jag vet att ingen kommer tro mig, för jag vet att det är sant.

För jag kan se det ingen annan ser.

 

   dåliga mobil bilder, hehe^^


Av sofia johnsson - 18 maj 2011 16:20

jag har hittat lite fakta om aspergers syndrom från en hemsida, så jag kommer att kopiera därifrån, jag har läst texten noga och tyckte att det lät bra.


Fakta om Asperger syndrom


Asperger syndrom är ett funktionshinder inom autismspektrumet. Skillnaden mellan högfungerande autism och Asperger syndrom är hårfin. En viktig sak att veta är att Asperger inte är en sjukdom, utan ett osynligt socialt handikapp hos personer med normal eller hög begåvning. Med att ett syndrom är osynligt menas att man inte kan se på en person om han/hon har Asperger, sånär som på vissa motoriska avvikelser men det är inget konkret bevis. Man kan väldigt sällan bedöma om en person har Asperger enbart genom att titta på dennes motorik. Ofta är det helt andra saker som är avgörande.

Eftersom alla människor är individer, kan man inte utgå ifrån att alla med AS är likadana och har samma sorts problem. Det är väldigt sällan som två personer med AS har samma svårigheter med precis samma saker. Det skiljer sig från person till person och olika svårighetsgrad.

Det mest påtagliga med AS är att de tänker på ett lite annorlunda sätt, och tolkar situationer på sitt egna sätt. Många har svårigheter i det sociala umgänget med andra, varför personer med AS ofta inte har så många vänner. De kan även ha tal-, språk- och kommunikationsproblem och tvångsmässighet och speciella rutiner


taget från http://www.aspera.nu/tidning/aspera22/christian/fakta_asperger.htm =)


kram!!

Av sofia johnsson - 18 maj 2011 15:03

mina tre favorit låtar, enjoy!



och sen måste jag ju självklart lägga till två otroliga minnes låtar från sommaren 2010, det är tider jag aldrig kommer glömma!




gamla låtar, ni har säkert redan hört dom, men det värmer verkligen i mig när jag hör dom.


follow me - jag, min bästavän, och våra pojkvänner, den bästa tiden i mitt liv!


truly madly deeply - spelades på min mammas och pappas bröllop, och även på min förlovning.

 

 

vad glad jag blev nu, helt otroligt!


Av sofia johnsson - 18 maj 2011 14:43

jag längtar så oerhört mycket tills på lördag nu, för då åker jag hem och ska sova hemma för första gången på mer än 3 månader!

saknar familjen jätte mycket, och min ''broor'' ( min systers pojkvän).

fast såklart, han tillhör ju familjen    


Min familj är allt för mig, och jag tycker att min mamma är bäst i heela världen!

jag älskar er, syns snart Y


hej

Av sofia johnsson - 18 maj 2011 14:17

 tänkte berätta lite  mig  =)


Som jag skrev förut det här med att man kan känna igen en aspergare på deras bekväma stil, det stämmer verkligen in på mig.

Jag bara ÄLSKAR mjukisbyxor, och stora tröjor, och t-shirts!

Det värsta jag vet är att gå runt i jeans och saker som sitter tight.

Det kan funka när man ska gå ut och va fin eller så, men då har jag hellre klänning på mig.


Vi med AS har oftast väldigt lätt att bli fixerade vid saker.

Jag har mitt hår, jag kan sitta framför spegeln i fleraflera timmar innan jag blir nöjd, om jag ens blir nöjd.

Förut var det så att om jag inte blev nöjd så gick jag inte till skolan, detta var ungefär för 1,5 år sen, utan jag satt hemma och surade/grät ist för att jag var så missnöjd.

Jag håller väldigt mycket på att färga mitt hår eftersom jag tycker om att variera, färgar oftast från blond till svart, o svart till blond, och så håller det på så, fastän jag egentligen vill vara blond eftersom det är min naturliga hårfärg.


vi kan också ha ett special intresse, som vi verkligen älskar att hålla på med.

jag har nog tre saker, haha!

Det är: att skriva dikter, spela badminton, och antika saker.

Jag skrev en dikt när jag gick i 3-4 som jag blev jätte nöjd med, kan lägga ut den sen om ni vill ? =)

nu tänker jag skryta lite *hihi*, för min dikt var bäst av 500 eller 700 dikter ( kommer inte ihåg exakt, men någonstans där) så jag fick diplom, vi skulle skriva linné dikter.

Badminton är verkligen hur roligt som helst, jag kämpar tills jag absolut inte orkar mer.

Antika saker, åhåhå! jag ''kärlekar'' det är så häftigt, erkänn?

jag menar, saker från typ 17-1800 talet, det är ju helt underbart!

jag har ett jätte fint fotoalbum som är från sekelskiftet 18-1900 talet, med gamla bilder i, och brev fanns det också, det är jätte fint faktiskt.


jag älskar att fota också, jag har system kamera som är min bästavän kan man väl säga, hihi. kommentera gärna om ni vill att jag ska lägga upp några bilder!



Kommer faktiskt inte på något mer att säga.

skriv  om vad ni tycker att jag ska berätta eller prata om, så ska jag försöka svara så gott jag kan =)


kram!!

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards