mmixed

Alla inlägg under augusti 2013

Av sofia johnsson - 29 augusti 2013 11:01

Hej kära vänner!

Hoppas ni har det bra & går i skolan som ni ska!

För det gör inte jag just nu.. jäkla skola...

eller.. jäkla soc som inte vill bevilja en assistent åt mig!


Jag är i väldigt stort behov av en assistent i skolan att ha som stöd, & jag vill att den assistenten ska vara anställd av behandlingshemmet, med tanke på att om det är en assistens som är anställd av skolan istället, så får den personen inte reda på någonting om mig. Vilket betyder att då måste jag berätta allting om mig, aldelles själv. Eftersom att behandlingshemmet har sekretess. åhh, så krånligt allt blev! Men så är läget. & soc är helt inställda på att jag ska ha en assistent som är anställd av skolan för att det är för höga kostnader annars, anser dom...


Så just nu går jag inte till skolan. För att jag känner att jag inte kommer orka gå om jag inte har en assistent eftersom jag aldrig har gått såhär långa dagar i skolan..


jaja.. Nu fick jag ur mig lite ilska!


Kram på er & ha en fortsatt bra dag!

Av sofia johnsson - 28 augusti 2013 10:03

Jag vill leva normalt.

Jag vill vara normal.

Men,

Det finns ingenting som heter normalt.

Det finns ingenting som innebär att vara normal.

Därför, finns jag inte.

Att vara normal, betyder just det.

Att inte finnas.

Så länge man strävar efter att vara normal

Eller

Så länge man tror att man är normal

Så finns man inte.

För att

Det finns ingenting som heter normal

& därför så

finns man inte.

 

/Sofia , normal?

Av sofia johnsson - 28 augusti 2013 09:43

Hej! Fick lite olika frågor i en kommentar om behandlingshem som jag tänkte svara på!


1. Får man eget rum?

Svar: Vad jag vet så får man oftast eget rum, men det beror helt på behandlingshemmet. Inget behandlingshem är ju likt det andra, så det är lite svårt att svara på. Men jag skulle gissa på att man får eget rum, det har iallafall jag & de andra tjejerna i huset. Det kan ju vara jobbigt att dela rum när man har sin problematik att ta itu med & om man till exempel har stort behov av att vara ensam, så kan det ju vara skönt att ha eget rum. Det är bra, tycker jag iallafall!


2. Får man äta när man vill?

Svar: Ja, eller, vi tjejer på detta behandlingshem får det iallafall. (som sagt, det är så olika från hem till hem!) Men vi har ju också bestämda mattider, Vi äter frukost när vi vaknar, när vi går i skolan blir det frukost runt halv 7, annars runt 9 ungefär. (om man inte är segis & ligger kvar i sängen, som jag, haha!) Lunch äter vi oftast klockan 12, eftermiddagsfika har vi runt 3, middag vid 5, & kvällsfika vid kl. 8. & det brukar vara förmiddags fika också, runt 10. Men det är jätte olika, som sagt! Men vi får ju äta där emellan om vi skulle bli hungriga, det är ju inte så att dom låter oss svälta, haha. Personalen vet ju själva hur det är att vara hungriga!


3. Får man gå till stan med vänner?

Svar: Ja det får man, men det är också olika. Bor du på ett låst behandlingshem så får man ju kanske inte gå ut så mycket, eller eventuellt inte alls. Men om vi tar mig som exempel så får jag gå ut & träffa vänner när jag vill i princip, så länge det är PLANERAT. Så att man kan få skjuts & allt annat som man behöver. Men det tror jag inte är några problem att få gå på stan! Så länge du inte bor på ett låst behandlingshem, då kan det nog vara lite svårare..


4. Får man ha en dator?

Svar: Ja det får man, här iallafall. Jag har till exempel två egna datorer & dom får jag ha. Om inte personalen anser att man skulle skada sig själv med en dator eller en mobil, för då kan dom ta mobilen & datorn. Dom tog till exempel min mobil för ca 2 år sen pga av att dom ansåg att jag skadade mig själv med dessa saker. Tror nog att du som frågar får ha en dator, eller, jag hoppas det! Men sköt det snyggt, annars kan det bli som jag beskrev aldelles nyss tyvärr & det vill vi inte! :)


& så självklart så kan jag berätta lite om hur det är här på hemmet.

Jag tycker att vi har det väldigt bra här. Vi hittar på väldigt mycket saker.

I början på sommaren fick vi åka till Cypern hela gänget tillsammans med personal & det var ju bara FÖR bra! Riktigt härligt!

Näst-nästa helg, den 7e september ska vi till exempel åka på klädresa som vi gör vid varje ny årstid. & då får vi kläder efter väder, såsom, skor, jacka, tröja, osv. Så vi får alltså detta av behandlingshemmet!

Vi får göra väldigt mycket roliga saker, & jag kan säga att Cypern var helt otroligt bra & roligt! Bästa saken under mina 2,5 år!


När vi går i skolan & känner en dag att "nej, nu orkar inte jag" Då har vi någonting som vi kallar för Lärovärket eller LV som det förkortas. Där har vi chansen att sitta & ta det lugnt & jobba i vår egen takt när det är lite tufft eller av andra skäl. & där finns personal hela tiden, så det är jätte bra!


Men som sagt, det är jätte bra här & jag trivs väldigt bra!

Det är mitt hem!


Har ni något mer ni undrar över som ni inte tycker att jag fick med? Ja men, fråga då! :)


Kram på er! Ha en underbar dag!

Av sofia johnsson - 25 augusti 2013 17:29

Hallihallå!


Nu har mamma åkt hem & det är verkligen jätte jobbigt. Mamma & min älskade hund har åkt... :/

Men innan dom åkte fick jag iallafall en skapligt bra present av min älskade mor!

Vi var inne på elgiganten (& massa ställen innan dess) för att vi skulle kolla efter en billig mp3.. & när vi står inne på elgiganten & jag dagdrömmer lite om en ipod, så kläcker mamma ur sig, " vill du ha den där, du får den" & min min alltså, jag måste ha sett jätte roligt ut, haha! blev så GLAAAAD! Tack mamma<3


Så nu har jag inte gjort annat än att mixtrat med ipoden, & lyssnat på musik!


Nu ska jag äta, bloggar senare.


Berätta om eran dag? har den varit bra?


Kramis<3

Av sofia johnsson - 25 augusti 2013 09:23

Hej fina människor! Kunde nästan inte sova inatt för att det var så fruktansvärt varmt. & jag håller på att bli förkyld så jag låg & hostade också, fyfy. Hoppas att ni har sovit gott iallafall!


Nu väntar jag på att mamma ska bli klar så vi kan åka till Falla så att jag kan ta min medicin. Då blir jag mig själv igen ;) haha!


Kram på er!

Av sofia johnsson - 24 augusti 2013 22:17

Mitt liv de senaste månaderna har varit UPP & NER, verkligen! Ena stunden mår jag jätte bra & andra stunden mår jag  jätte dåligt. Vill ni veta varför? jag ska berätta..


Jag hade samtal med min läkare för ungefär 1-2 månader sen. Han har då "undersökt" mig under en längre period & "studerat" mig lite extra. Så nu, mina vänner, så misstänker min läkare ännu en diagnos på mig. Den diagnosen kallas Bipolär.


jag ska berätta lite kort för er vad bipolär innebär.


Bipolär är också ett annat namn för sjukdomen som egenligen heter "manodepressiv" sjukdom. Denna "sjukdom" ( som de säger), innebär att man kan vara så kallad "manisk" vilket kan ställa till problem i de sociala, tex relationer.Istället för att vara manisk, så kan man då vara väldigt deprimerad, & man kan förlora livsglädjen. mellan dessa två perioderna i sjukdomen kan man faktiskt må ganska bra. Under den sk. Maniska perioden så kan man vara väldigt speedad som jag brukar säga, alltså upprymd & kan också ha väldigt bra självförtroende. Man kan också bli väldigt lätt-irriterad & vissa behöver inte lika mycket sömn.

när man är deprimerad kan man ofta vara väldigt nedstämd & istället ha dåligt självförtroende. Man får mindre aptit osv.,


Ibland kan man ha dessa två olika sakerna samtidigt i denna sjukdom.


Alltså, kort sagt, så är bipolär humörsvängningar kan man säga. & det är otroligt jobbigt!


Mitt liv har då alltså den senaste tiden varit väldigt jobbig. men har också pendlat mellan att vara bra & dåligt.


Jag har inte mycket ork till någonting egentligen.. Jag orkar inte städa, eller röra på mig, eller andra "ansträngande" saker. Det är inte pga av att jag är lat, utan för att jag helt enkelt tycker de är jobbigt.


Jag har också börjat en helt ny skola, bra va? :) mer om de i nästa inlägg :D


ÅH, VAD JAG HAR SAKNAT BLOGGEN & MINA FANTASTISKA LÄSARE!


fortsätter ni, så fortsätter jag!


Stora kramar till er allesammans!!!!


ps. undrar ni något så tveka inte att fråga! & jag snackar gärna med er privat, så har ni msn eller liknande, mejla mig :) kramkramkram!



Av sofia johnsson - 24 augusti 2013 22:15

Åh, vad glad jag blir när jag loggar in här varje gång & ser att ni fortfarande läser min blogg fastän jag är urusel på att göra inlägg nu förtiden! Men jag saknar bloggandet så himla mycket så jag ska försöka va mer aktiv! :)


Tack alla ni som fortfarande läser, ni gör min dag!!!

kram!

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards