mmixed

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Frågor om behandlingshem

Av sofia johnsson - 28 augusti 2013 09:43

Hej! Fick lite olika frågor i en kommentar om behandlingshem som jag tänkte svara på!


1. Får man eget rum?

Svar: Vad jag vet så får man oftast eget rum, men det beror helt på behandlingshemmet. Inget behandlingshem är ju likt det andra, så det är lite svårt att svara på. Men jag skulle gissa på att man får eget rum, det har iallafall jag & de andra tjejerna i huset. Det kan ju vara jobbigt att dela rum när man har sin problematik att ta itu med & om man till exempel har stort behov av att vara ensam, så kan det ju vara skönt att ha eget rum. Det är bra, tycker jag iallafall!


2. Får man äta när man vill?

Svar: Ja, eller, vi tjejer på detta behandlingshem får det iallafall. (som sagt, det är så olika från hem till hem!) Men vi har ju också bestämda mattider, Vi äter frukost när vi vaknar, när vi går i skolan blir det frukost runt halv 7, annars runt 9 ungefär. (om man inte är segis & ligger kvar i sängen, som jag, haha!) Lunch äter vi oftast klockan 12, eftermiddagsfika har vi runt 3, middag vid 5, & kvällsfika vid kl. 8. & det brukar vara förmiddags fika också, runt 10. Men det är jätte olika, som sagt! Men vi får ju äta där emellan om vi skulle bli hungriga, det är ju inte så att dom låter oss svälta, haha. Personalen vet ju själva hur det är att vara hungriga!


3. Får man gå till stan med vänner?

Svar: Ja det får man, men det är också olika. Bor du på ett låst behandlingshem så får man ju kanske inte gå ut så mycket, eller eventuellt inte alls. Men om vi tar mig som exempel så får jag gå ut & träffa vänner när jag vill i princip, så länge det är PLANERAT. Så att man kan få skjuts & allt annat som man behöver. Men det tror jag inte är några problem att få gå på stan! Så länge du inte bor på ett låst behandlingshem, då kan det nog vara lite svårare..


4. Får man ha en dator?

Svar: Ja det får man, här iallafall. Jag har till exempel två egna datorer & dom får jag ha. Om inte personalen anser att man skulle skada sig själv med en dator eller en mobil, för då kan dom ta mobilen & datorn. Dom tog till exempel min mobil för ca 2 år sen pga av att dom ansåg att jag skadade mig själv med dessa saker. Tror nog att du som frågar får ha en dator, eller, jag hoppas det! Men sköt det snyggt, annars kan det bli som jag beskrev aldelles nyss tyvärr & det vill vi inte! :)


& så självklart så kan jag berätta lite om hur det är här på hemmet.

Jag tycker att vi har det väldigt bra här. Vi hittar på väldigt mycket saker.

I början på sommaren fick vi åka till Cypern hela gänget tillsammans med personal & det var ju bara FÖR bra! Riktigt härligt!

Näst-nästa helg, den 7e september ska vi till exempel åka på klädresa som vi gör vid varje ny årstid. & då får vi kläder efter väder, såsom, skor, jacka, tröja, osv. Så vi får alltså detta av behandlingshemmet!

Vi får göra väldigt mycket roliga saker, & jag kan säga att Cypern var helt otroligt bra & roligt! Bästa saken under mina 2,5 år!


När vi går i skolan & känner en dag att "nej, nu orkar inte jag" Då har vi någonting som vi kallar för Lärovärket eller LV som det förkortas. Där har vi chansen att sitta & ta det lugnt & jobba i vår egen takt när det är lite tufft eller av andra skäl. & där finns personal hela tiden, så det är jätte bra!


Men som sagt, det är jätte bra här & jag trivs väldigt bra!

Det är mitt hem!


Har ni något mer ni undrar över som ni inte tycker att jag fick med? Ja men, fråga då! :)


Kram på er! Ha en underbar dag!

 
 
Ingen bild

Anonym

29 augusti 2013 19:34

HEj! Jag har lite frågor : hur är tjejerna på ditt behandlingshem? Är alla bästavänner eller har du någon enstaka bästavän? Vad gör du om någon av dom skadar sig själv? Blir du inte påverkad?? Ge gärna exempel!

Tack, din blogg äger!

sofia johnsson

30 augusti 2013 09:28

Hejsan! Svarar på dina frågor i ett inlägg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofia johnsson - 11 oktober 2016 21:32

Kod för att importera min blogg till Nouw: 2659885885

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:31

Jag förstår inte hur du tänker. Du har varit som min pappa så länge jag kan minnas.. Men hur kan en person ens förtjäna den äran att få bli kallad just "pappa" när han inte ens känner mig? Eller ens tar sig tiden att försöka lära känna mig. I 17 år h...

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:13

Skulle laddat upp detta igår.. Nu är det en sån där kväll igen. Det vänder så snabbt, svänger fortare än vinden färdas. Ett ord, en rörelse, en blick.. & allt faller. Jag känner mig inte hemma, det är inte hemma. Försöker att förändra & förbättra....

Av sofia johnsson - 27 september 2015 23:38

Har svårt att somna, trots att jag inte sov alls mycket igår natt. Ligger & tänker på mitt liv. Allt som hänt, vad som kommer ske & där jag är just nu. Känner mig förvirrad. Känns som om jag börjar falla tillbaka i gamla vanor vissa gånger. Jag trodd...

Av sofia johnsson - 27 september 2015 16:38


Utekväll igår med mina fina vänner! Dock slutade väl kvällen inte riktigt som planerat, men det är sånt som händer. Idag är det soligt på lilla Öland.. & det är hemskt. Här är en av sakerna som har irriterat mig mycket senaste tiden.. Har varit var...

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards