mmixed

Direktlänk till inlägg 11 september 2012

DBT - Dialektisk beteende terapi

Av sofia johnsson - 11 september 2012 19:58

MEDVETEN NÄRVARO


Medveten närvaro hjälper dig att vara närvarande i nuet och att bli medveten om vad som händer både inom och utanför dig utan att döma det du upplever.

En stor del av våra liv agerar vi till synes omedvetna om våra tankar, känslor och upplevelser då vår uppmärksamhet är någon helt annanstans än vi befinner oss rent fysiskt.

vi är ofta omedvetna om att i vissa situationer reagerar mer på vår tolkning, vårt värderande av situationen än på själva situationen.


vårt sinne är utvecklat för  att vara uppmärksamt och fånga upp signaler och stimuli från en mängd kroppsliga system. 

vi är mer eller mindre tränade på att behålla fokus på det vi vill uppmärksamma  och blir det för mpnga saker som samtidigt kämpar om vår uppmärksamhet blir det svårare. denna förmåga går att träna upp.


genom att vara mer uppmärksam på vad som händer här och nu ökar vår förmåga att hantera det vi upplever och medvetet välja hur vi vill agera.



detta var lite om medveten närvaro, detta har jag inte skrivit själv heller, men självklart kommer ni att få höra frn egen erfarenhet också! =)


som sagt, fråga om något ör krånligt eller så.


Kramiiis


 
 
a.a

a.a

11 september 2012 20:44

Vad för behandlingshem bor du på?
Är det ett sådant med DBT?
Hur gammal är du?

Jag har själv Atypisk autism och Borderline personlighetsstörning.

http://touch-me.bloggplatsen.se

sofia johnsson

11 september 2012 20:48

hejhej!
bor på ett behandlingshem som heter Egehem.
Ja, dom använder sig av DBT.
Vi har färdgihetsträning (DBT) 1 gång i veckan.

Jag är 16 år.

kul att du skriver och frågar

borderline känner jag till, men inte riktigt atypisk autism..

// Sofia :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofia johnsson - 11 oktober 2016 21:32

Kod för att importera min blogg till Nouw: 2659885885

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:31

Jag förstår inte hur du tänker. Du har varit som min pappa så länge jag kan minnas.. Men hur kan en person ens förtjäna den äran att få bli kallad just "pappa" när han inte ens känner mig? Eller ens tar sig tiden att försöka lära känna mig. I 17 år h...

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:13

Skulle laddat upp detta igår.. Nu är det en sån där kväll igen. Det vänder så snabbt, svänger fortare än vinden färdas. Ett ord, en rörelse, en blick.. & allt faller. Jag känner mig inte hemma, det är inte hemma. Försöker att förändra & förbättra....

Av sofia johnsson - 27 september 2015 23:38

Har svårt att somna, trots att jag inte sov alls mycket igår natt. Ligger & tänker på mitt liv. Allt som hänt, vad som kommer ske & där jag är just nu. Känner mig förvirrad. Känns som om jag börjar falla tillbaka i gamla vanor vissa gånger. Jag trodd...

Av sofia johnsson - 27 september 2015 16:38


Utekväll igår med mina fina vänner! Dock slutade väl kvällen inte riktigt som planerat, men det är sånt som händer. Idag är det soligt på lilla Öland.. & det är hemskt. Här är en av sakerna som har irriterat mig mycket senaste tiden.. Har varit var...

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards