mmixed

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

Min Aspergers

Av sofia johnsson - 13 september 2012 21:42

Jag har diagnoserna Aspergers & ADHD.


Tänkte berätta lite om min Aspergers.


Personer med Aspergers kan man ibland känna igen på vår bekväma stil, som jag, jag klär mig ALLTID i kläder som är bekväma. Oftast är det mjukisbyxor och något linne och kanske en kofta. OM jag har på mig jeans till exempel måste det vara mycket stretch, för jag kan inte ha kläder som sitter tight, det tycker jag är jätte obehagligt. 

Vi med Aspergers är ofta väldigt fixerade vid just en sak, jag har mitt hår. Jag kan stå framför spegeln och fixa och greja med mitt hår i stort sett hur länge som helst och blir det inte bra, då blir jag arg. Jag brukar tillexempel färga mitt hår minst 2 ggr per månad, ibland ännu mer och det är just för att jag älskar att förändra och prova nya saker med mitt hår. Att färga sitt hår så ofta är absolut inte bra, mitt hår gick av i somras, det förstörde väldigt mycket av flera saker jag lyckats ta mig ifrån och byggt upp. Just nu har jag kort hår, men mitt mål är att få långt, vilket är svår med tanke på att jag får så många impulser att färga det, och då går det ju av till slut.. vet inte hur många gånger min omgivning har försökt förklara för mig att Sofia, nu får du faktiskt sluta, för det kommer gå av till slut! tror ni att jag lyssnade? NEJ. för att när jag får mina impulser så går dom inte att stoppa, för då har jag bestämt mig och det går inte att ändra på någonting när jag väl BESTÄMT mig..


En annan sak med folk med Asperger.. vi har oftast ett special intresse. Jag har mitt fiske. Jag bara ÄÄLSKAR att fiska, kan stå hela dagen nere vid vattnet om det skulle vara så. Det är härligt, skönt och så hiimla rofyllt! att bara koppla av och slänga ut draget låångt ut i vattnet. Det är bra för mig att fiska när jag är arg också, för då behöver jag inte fokusera på annat än att veva in draget i lagom takt. 


Vi med Aspergers har kanske ofta lätt för vissa saker. Jag har lätt att lära mig i skolan tillexempel, jag har väldigt lätt för språk och speciellt för siffror! säg kanske ett mobilnummer typ 2 gånger, så sitter det där sen.



Det får bli mer om min Aspergers någon annan dag, men där hade ni lite sålänge.


kramis!!

 
 
johan

johan

14 september 2012 16:07

min fix idé är att läsa allt om vetenskap jag kan hitta. att spara alla pengar jag kan är en annan jag har. tror att det har med min asperger att göra men fan vad snåler jag är ibland fast jag inte behöver det. är även väldigt duktig på att skriva texter och sånt där. det ser du när du läser min blogg.
annars är mitt specialintresse mjölkkor!

http://www.livetsomdrang.bloggplatsen.se

 
Hanna

Hanna

15 september 2012 01:09

Jag har också asperger. c:

http://HannaAhlstrom.bloggplatsen.se

sofia johnsson

16 september 2012 20:52

har du? :D

jag ska kika in din blogg på en gång :3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofia johnsson - 11 oktober 2016 21:32

Kod för att importera min blogg till Nouw: 2659885885

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:31

Jag förstår inte hur du tänker. Du har varit som min pappa så länge jag kan minnas.. Men hur kan en person ens förtjäna den äran att få bli kallad just "pappa" när han inte ens känner mig? Eller ens tar sig tiden att försöka lära känna mig. I 17 år h...

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:13

Skulle laddat upp detta igår.. Nu är det en sån där kväll igen. Det vänder så snabbt, svänger fortare än vinden färdas. Ett ord, en rörelse, en blick.. & allt faller. Jag känner mig inte hemma, det är inte hemma. Försöker att förändra & förbättra....

Av sofia johnsson - 27 september 2015 23:38

Har svårt att somna, trots att jag inte sov alls mycket igår natt. Ligger & tänker på mitt liv. Allt som hänt, vad som kommer ske & där jag är just nu. Känner mig förvirrad. Känns som om jag börjar falla tillbaka i gamla vanor vissa gånger. Jag trodd...

Av sofia johnsson - 27 september 2015 16:38


Utekväll igår med mina fina vänner! Dock slutade väl kvällen inte riktigt som planerat, men det är sånt som händer. Idag är det soligt på lilla Öland.. & det är hemskt. Här är en av sakerna som har irriterat mig mycket senaste tiden.. Har varit var...

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards