mmixed

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

DBT - Dialektisk beteende terapi

Av sofia johnsson - 13 september 2012 21:44

Att stå ut när det är svårt

 

att stå ut när det är svårt/one thing at a time: genom att göra en sak i taget.

Koncentrera dig helt & håller på det du gör just nu.

Stanna kvar i det du just nu upplever. 

Var närvarande.

Öva dig i att vara här & nu.

Fokusera hur det känns i kroppen när du gör olika saker tillexempel gå, städa eller tvätta.

 

semester/vacation: genom att ta ledigt.

Ta en kort paus. 

Lägg dig på sängen och dra en filt över huvudet i 20 min.

Köp en lyxig tidning och en påse godis och kryp upp i soffan och njut.

Sätt dig på en filt i en park & titta på folk.

 

Encourage: genom att uppmuntra dig själv.

Heja på dig.

Säg till dig själv gång på gång "jag kan härda ut"

"jag gör så gott jag kan".

 

Känsel: Klappa en katt eller hund.

Ta ett långt bad eller en skön dusch.

Be någon massera dig.

Borsta ditt hår eller fläta det.

Krama någon.

Lägg en kall handduk på pannan.

Bädda rent i sängen.

Ta på dig dina bekvämaste kläder.

 

Rörelse: Rör dig kugnt och stilla.

Vagga sakta.

Stretcha.

Joigga.

Dansa.

Gör yoga.

 

Att acceptera verkligheten

 

Acceptera behöver inte betyda att man gillar det.

 

EGENSINNE

 

Egensinne är att vägra tolerera en situation.

Egensinne är att försöka ändra eller fixa en situation som inte kan ändras eller fixas.

Egensinne är att vägra ändra på något som måste ändras på.

 

VILLIGHET

 

Villighet är att se verkligheten som den är utan att försöka ändra på den.

Villighet är att lyssna noga på din visshet (wise-mind) och att sedan besluta om vad du ska göra.

Villighet är att göra det som behövs, varken mer eller mindre.

Det är att vara effektiv.

 

 

FYRA SAKER DU KAN GÖRA NÄR DU HAR ALLVARLIGA PROBLEM I DITT LIV.


1. Försök hitta ett sätt att lösa problemet.

2. Acceptera.

3. Ändra på hur du känner inför ditt problem.

4. Fortsätt att ha det bedrövligt.

 

 

Acceptera att det är som det är.

 

acceptera betyder inte att man behöver tycka att det är bra.

 


Radikalt accepterande:

 

Accepterande är när du slutar att slåss med verkligheten.

Det är att acceptera det som händer äveen om du hatar det som händer.

Det är totalt accepterande.

 

Accepterande vänder smärta som du inte kan handskas med till smärta som du kan handskas med.

 

Accepterande kan vara att känna igen, stå ut med och erkänna. Att inte ge upp eller ge sig.

 

Det är motsatsen till "varför just jag?" och "saker och ting borde inte vara såhär för mig!"

 

Livet kan vara värt att leva även när det finns smärta och svårigheter.

 

Att vända sitt medvetande & sina tankar

 

Att acceptera är ett val vi har.

Det är som att komma till en vägkorsning där du om och om igen kanske måste välja "accepterande-vägen" och inte "vägra inse verkligheten" - vägen.

 

 

Notera först att du inte accepterar.

Tankar kommer som tillexempel "varför just jag?"

Du känner ilska, bitterhet och hat.

Notera dessa känslor.

För det andra, gör en inre överenskommelse att acceptera.

Kom återigen ihåg att acceptera betyder inte att det som har hänt är rätt.

Du kan behöva vända dina tankar och ditt medvetande gång på gång, ibland flera gånger på några minuter.

Fortsätt öva.

 

 

Kramiiiis!!

 

 

 

 

 
 
My

My

27 september 2012 12:32

Tack

F-n vad bra att läsa just nu, precis vad jag behövde. Är iofs äldre än du, men vad spelar det för roll? Vi är människor! Äter du nån bra medicin mot asperger? Själv har jag ätit concerta, men funkar inte...

rougeplume.bloggplatsen.se

http://rougeplume.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofia johnsson - 11 oktober 2016 21:32

Kod för att importera min blogg till Nouw: 2659885885

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:31

Jag förstår inte hur du tänker. Du har varit som min pappa så länge jag kan minnas.. Men hur kan en person ens förtjäna den äran att få bli kallad just "pappa" när han inte ens känner mig? Eller ens tar sig tiden att försöka lära känna mig. I 17 år h...

Av sofia johnsson - 2 oktober 2015 22:13

Skulle laddat upp detta igår.. Nu är det en sån där kväll igen. Det vänder så snabbt, svänger fortare än vinden färdas. Ett ord, en rörelse, en blick.. & allt faller. Jag känner mig inte hemma, det är inte hemma. Försöker att förändra & förbättra....

Av sofia johnsson - 27 september 2015 23:38

Har svårt att somna, trots att jag inte sov alls mycket igår natt. Ligger & tänker på mitt liv. Allt som hänt, vad som kommer ske & där jag är just nu. Känner mig förvirrad. Känns som om jag börjar falla tillbaka i gamla vanor vissa gånger. Jag trodd...

Av sofia johnsson - 27 september 2015 16:38


Utekväll igår med mina fina vänner! Dock slutade väl kvällen inte riktigt som planerat, men det är sånt som händer. Idag är det soligt på lilla Öland.. & det är hemskt. Här är en av sakerna som har irriterat mig mycket senaste tiden.. Har varit var...

Presentation


i min blogg får du följa livet att bo på behandlingshem och diagnosen aspergers syndrom.

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards